Nyilvános Információs Terminál Hálózat

 

 

Szoftver-rendszer


Tartalomjegyzék

 

 

1.     Általános ismertetõ. 2

2.     Megvalósítás. 2

3.     Kliens alkalmazások. 3

3.1       Böngészõ kliens. 3

3.2       Prezentációs kliens. 3

4.     Szerverek: 4

4.1       Authentikációs szerver 4

4.2       Felügyeleti szerver 4

4.3       Prezentációs szerver 4

5.     Felügyeleti alkalmazások (felügyeleti szerver vezérléséhez) 5

5.1       Parancskezelõ felügyeleti alkalmazás. 5

5.2       Kamerakép-kezelõ felügyeleti alkalmazás. 5

6.     Melléklet: 6

6.1       Böngészõ kliens és prezentációs kliens egy beltéri terminálban. 6

6.2       Böngészõ kliensek egy kültéri pavilonban. 6

6.3       Távfelügyeleti és prezentáció-szerkesztõ kliensek. 7

6.4       Szerverközpont 7

 


1.         Általános ismertetõ

 

A Nyilvános Információs Terminál Hálózat rendszer interaktív grafikus felhasználói felületet biztosító internetes terminálhálózat mûködtetésére szolgál.

A terminálok Internetböngészésre, információs adatbázisok használatára, levelezésre, hangos-képes üzenetek küldésére, reklámok, tájékoztató anyagok megjelenítésére alkalmasak. Egyaránt képesek önálló mûködésre (ebben az esetben csak statikus információszolgáltatás lehetséges), vagy a szerverközpontból felügyelt távolról frissített hirdetések illetve folyamatosan változó alkalmazások megjelenítésére.

Távfelügyelet esetén, az adminisztrációs alkalmazásokon keresztül követhetõ a kliensek mûködése, továbbá azok távolról vezérelhetõk és frissíthetõk. A prezentációs szerver kezeli a megjelenõ alkalmazásokat, az Authentikációs szerver a távoli bejelentkezéseket.

A folyamatos mûködés elérése érdekében a terminálok folyamatos önellenõrzést végeznek. A felmerülõ lehetséges hardver hibákról a központnak tájékoztatást adnak. Enyhébb hibajelenségeket, mint például hálózati problémák, kisebb hardver gondok (például webkamera meghibásodás) a kliensek megpróbálnak saját eszközökkel megoldani. Bizonyos korlátozott lehetõségekkel továbbra is mûködõképesek maradnak, és csak értesítést küldenek a központ felé a hibajelenségekrõl. Súlyosabb hibák észlelése esetén a terminálok a hiba jellegétõl függõen akár távolról irányítva, akár automatikusan is leállíthatók a karbantartó megérkezéséig.

 

2.         Megvalósítás

 

A kliens és szerver oldali alkalmazások Linux platformra épülnek. a KDE grafikus környezet lehetõségeit kihasználva. A megvalósítás C, C++, PHP, illetve Java nyelven történt, SQL alapú adatbázisokra épülve. Az adatbázis adminisztráció egy böngészõ programon keresztül elérhetõ webes formátumú PHP alkalmazáson keresztül történik.

A kliens adminisztráció a távfelügyelet és prezentáció-szerkesztés intraneten keresztül történik. A kliens–szerver kommunikáció nyilvános Internet hálózaton, titkosított adatfolyamon keresztül valósul meg, vagy hálózati problémák esetén opcionálisan választható alternatív csatornákon.(például SMS üzenetek)

Többszerveres környezetben a rendszer felkészített arra, hogy a folyamatos adatbázis szinkronizáció révén bármely kiesõ szerver esetén alternatív tartalékszerverek vegyék át a kiesõ feladatait.

A prezentációk lehetnek egyaránt statikus képek, vagy animációk, de akár egyedi alkalmazások is. Igény esetén lehetõség van egyszerûbb emulált Windows környezetû programok futtatására is. Az animációk futtatása a telepített segédalkalmazásokon keresztül történik, a beépített prezentációkezelõ kliens segítségével, az állóképeket is ez az alkalmazás jeleníti meg. Minden más egyedi igényeknek megfelelõen fejlesztet alkalmazás linux platformra készült.


3.         Kliens alkalmazások

 

Minimális hardver és szoftver követelmény:

 

-         Pentium PIII 800Mhz,

-         128 MB RAM,

-         Hálózati kártya, Hangkártya

-         40GB HDD,

-         15” Monitor (minimális felbontás 1024*768/32Bit/60Hz),

-         COM portra csatlakoztatható kártyaolvasó, (Cybermouse ACR20S kompatibilis) (opcionális)

-         Netpanel Guard eszköz (opcionális watchdog eszköz)

-         Webkamera (opcionális)

-         Operációs rendszer: SuSe 8.2.

 

3.1         Böngészõ kliens

 

A böngészõ felületet biztosító gép feladata a kapcsolattartás a felügyeleti központtal, a prezentációs gép felügyelete és kapcsolattartás a csatlakoztatott hardver berendezésekkel. Eközben különféle státusz üzeneteket küld a felügyeleti központ felé és vezérli a berendezés ki-be kapcsolását, illetve különféle önellenõrzõ feladatokat hajt végre. A felügyeleti központból kiadott parancsokkal vezérelhetõ és távolról frissíthetõ is moduláris felépítésének köszönhetõen. SMS egység megléte esetén hálózati kapcsolat hiányában is alkalmas parancsok vételére, ekkor kiegészítõ hardver eszköz közvetíti számára azokat. Egyik fõ feladata azonban a böngészõ felület mûködtetése

Amennyiben a Netpanel tartalmaz kártyaolvasót, akkor lehetõség van a chipkártyás bejelentkezésre, egyébként az Authentikációs szerver által tárolt egyedi kódszavakkal lehetséges a bejelentkezés, vagy csak információszolgáltatást végez a terminál, külön bejelentkezés-kezelés nélkül. Kategorizált weboldal gyûjtemények könnyítik meg a böngészést, a beépített e-mail kliens segítségével pedig képet (opcionális webkamera megléte esetén) és hangot tudunk küldeni a begépelt levél mellékleteként. A kép felvétele a beépített kamera, a hang pedig a beépített mikrofon segítségével történhet.

3.2         Prezentációs kliens

 

A kliens alkalmazás önálló mûködésre képes, a feladata reklámok és információk szolgáltatása. Folyamatosan kapcsolatban áll, mind a felügyeleti központtal, mind a prezentációs szerverrel. Mûködését a böngészõ felületet biztosító gép felügyeli. A Hálózatot a böngészõ gépen keresztül éri el, a reklámok illetve alkalmazások frissítése is ezen a vonalon keresztül történik. Vezérlése a felügyeleti központból a böngészõ géptõl függetlenül is történhet. Hang, kép és animációk egyaránt megjelenhetnek a kliens gépen, de lehetõség van egyedi alkalmazásfuttatásra is.


4.         Szerverek:

Szerverek minimális hardver és szoftver követelménye:

 

-         Pentium PIV 1,7 GHz,

-         512 MB RAM,

-         80Gb HDD, Hálózati kártya,

-         15” Monitor (minimális felbontás 1024*768/32Bit/60Hz)

-         Wavecom GSM modem (opcionális, SMS küldéshez/ fogadáshoz)

-         SuSe Linux operációs rendszer (min 8.1)

 

A szerverközpontból történik a kliens gépek vezérlése és felügyelete, nyilvános Internet-hálózaton és SMS üzeneteken keresztül (opcionális) a nap 24 órájában. A szerver-alkalmazások összevonhatók, de nagyobb mennyiségû kliens esetén célszerû az egyes feladatokat különbözõ szerverek közt megosztani.

4.1         Authentikációs szerver

Feladata a különféle kódokkal (chipkártya, felöltõkártya, manuálisan bevitt kód) történõ bejelentkezések kezelése, az egyenlegek folyamatos nyomon követése, az adminisztrátor számára statisztika készítése. A kommunikáció titkosított csatornákon keresztül folyik. A kommunikáció lépései naplózódnak. Minden kliens kommunikációs kérésnél tárolja a szerver a kérés forrását (TCP/IP címet és egyedi azonosítót egyaránt), illetve a fogadott kérést. A naplók alapján készíthetõk el a szerver oldali statisztikák az aktuális egyenlegekrõl. Mivel adott idõben egyidejûleg viszonylag kevés kliens csatlakozik a központhoz ezért alkalmas nagyobb számú kliens kiszolgálására.

4.2         Felügyeleti szerver

A szoftver folyamatosan veszi az egyes kliens gépekrõl érkezõ képeket (opcionálisan meglevõ webkamera esetén) és állapotjelzéseket. A képekkel kapcsolatban látható, hogy melyik kliensrõl érkeztek. Amennyiben valamelyik kliens esetében gyanús körülményt észlel az operátor, akkor kérheti az adott kliens fokozott figyelését. Bizonyos idõközönként a szerver megkíván bizonyos interaktivitást az operátortól, ellenõrizve, hogy figyelemmel kíséri a képernyõn megjelenõ információkat. A felügyeleti szerver közvetíti a távolról kiadott parancsokat a kliensek felé. A parancsok nyilvános hálózaton, vagy SMS-ben kerülhetnek elküldésre. Szerverenként csak korlátozott számú kliens kiszolgálására alkalmas a folyamatos kommunikáció miatt, elsõsorban a képfogadáshoz szükséges sávszélesség miatt.

4.3         Prezentációs szerver

A szoftver folyamatosan követi az adott napra felvett hirdetéseket, és kezeli ezek elosztását a kliens gépek felé. Az alkalmazás rendelkezik egy böngészõ felületen keresztül elérhetõ adatbeviteli résszel, amelyen keresztül prezentációk tölthetõk fel, illetve beállíthatók a prezentáció jellemzõi, megjelenési idõpontjai. Többféle formátum, állókép, mozgókép, és egyéni alkalmazás is megjelenhet a reklámfelületen.

A prezentációs szerver a felügyeleti szerveren keresztül kommunikál a prezentációs kliensekkel. A prezentációk kliensekre történõ másolása folyamatos szinkronizációval történik. A szinkronizáció idõzített, a sávszélességnek csak bizonyos százalékát használva történik, tipikusan azon idõpontokra idõzítve, amikor a böngészõ felület feltehetõen kevésbé használt. Az egyes megjelenésekrõl naplófájlok készülnek, amelyek a késõbbiekben megtekinthetõk és segítségükkel nyomon követhetõk a pontos megjelenési idõpontok.


 

5.         Felügyeleti alkalmazások (felügyeleti szerver vezérléséhez)

 

-         Pentium PIV 1,7 GHz,

-         256 Mb RAM,

-         40Gb HDD,

-         2 db 17” Monitor (minimális felbontás 1600*1200/32Bit/60Hz),

-         Speciális kétfejes videokártya (ajánlott Matrox, vagy ATI Radeon sorozat)

-         Hálózati kártya, Hangkártya.

-         Windows XP vagy SuSe Linux operációs rendszer

 

A távfelügyeleti szerver egy több részbõl álló felügyeleti kliens programon keresztül érhetõ el. A felügyeleti program két fõbb alkalmazásból áll, illetve egy böngészõn keresztül használható adatbeviteli és statisztikai részbõl. A menürendszer segítségével szabványos böngészõprogramon keresztül érhetõ el mindkét felügyeleti alkalmazás.

 

5.1         Parancskezelõ felügyeleti alkalmazás

 

A alkalmazás lehetõvé teszi, hogy a kliensek felé, (opcionálisan meglevõ SMS modul esetén SMS-ben) parancsokat küldjünk, és bizonyos folyamatokat elindítsunk, például programfrissítés, újraindítás, státuszlekérés stb.. Itt követhetjük nyomon a kliensek mûködését, a parancsokra adott visszajelzéseket is. Az aktív és inaktív kliensek listája mellett megtekinthetõk az összes telepített terminál adatai. Figyelmeztetõ üzenetek érkezésekor az operátor a hely és a hibajelenség megnevezésével együtt kap egy értesítést, és ennek megfelelõen kezelheti le a hibajelenséget, akár továbbított hibabejelentéssel, akár szerviz szakember kiküldésével, akár a kliens mûködésébe való beavatkozással.

 

5.2         Kamerakép-kezelõ felügyeleti alkalmazás

 

Az alkalmazás a felügyeleti képek követésére szolgál. Egy 4*4–es képmátrixban láthatók a webkamerával rendelkezõ terminálok a kiválasztott üzemmódnak megfelelõ sorrendben. Kérhetünk váltakozó képmegjelenítést, fokozott képfigyelést, és eseményvezérlet képmegjelenítést illetve ezek kombinációit. Eseményvezérelt megjelenítésnél csak a mozgást illetve hibajelenséget jelzõ gépek kameraképei láthatók.


6.         Melléklet:

 

6.1         Böngészõ kliens és prezentációs kliens egy beltéri terminálban

6.2         Böngészõ kliensek egy kültéri pavilonban.


6.3         Távfelügyeleti és prezentáció-szerkesztõ kliensek

6.4         Szerverközpont